Arrugues de Paco Roca


Arrugues és un còmic fet pel valencià Paco Roca de gran èxit de vendes que tracta sobre la tercera, edat, l’alzheimer i les residències. El còmic va guanyar el Premi Nacional de Còmic d’Espanya i ha estat traduït a diverses llengües, entre elles el català.

Originalment, Paco Roca va apuntar a la seva llibreta la idea d’un relat sobre un grup de gent gran que planegen l’assalt a un casino en una visita organitzada per la seva residència, després de llegir que, assolits els setanta anys, no podien tancar-te a la presó. Tres fets van acabar per impulsar-se definitivament a desenvolupar la historieta:

  • El progressiu envelliment dels seus pares
  • El rebuig d’un cartell publicitari on havia inclòs uns ancians,
  • L’Alzheimer que patia Emilio, el pare de McDiego, un dels seus millors amigos.

El seu autor, a favor de la verosimilut, es va documentar durant un any, llegint sobre les patologies de la vellesa, acudint a residències geriàtriques i recopilant anècdotes reals d’infermers, familiars i els propis ancians, de tal manera que aviat va modificar la seva idea inicial. maig 3 Aprofitant que anava a signar exemplars del Far al festival d’Angulema, Paco Roca es va dirigir en persona a l’estand de Delcourt amb l’objectiu de presentar-li el projecte.

Per satisfer al seu editor francès, va haver de suprimir un crucifix i modificar un mapa , el menú de Cap d’Any i els horaris de la residencia.

Ribes va ser llançada a la fi d’abril de 2007, gaudint d’una segona edició al poc temps. El 3 de novembre d’aquest mateix i amb el títol d’Arrugues, va veure la llum la versió espanyola a través de Astiberri Edicions. El 2008, Astiberri va produir una segona edició al maig i Tunué la va publicar a Itàlia amb el títol de Rughe. D’aquesta manera, la historieta sumava ja més de 17.000 exemplars venuts a Espanya, 3.000 a Itàlia i 7.000 a França tot just un any després del seu debut. La tercera i quarta edicions per part d’Astiberri van tenir lloc al desembre de 2008 i febrer de 2009, respectivament. A més, una exposició sobre la creació de la historieta va estar girant per cinc centres FNAC de Espanya.

El mateix Paco Roca es va embarcar en la tasca de promocionar l’obra a través de salons i conferències, i al maig de 2009, va donar una visió còmica d’aquesta tasca en Emotional World Tour, realitzada conjuntament amb Miguel Gallardo.
A principis de 2011, Arrugues havia venut 30.000 exemplars només a Espanya, i s’havia editat a Alemanya, Finlàndia, Holanda i Japón.

Arrugues aborda la vida en una residència geriàtrica, després de l’arribada d’Emilio , un antic executiu bancari de 72 anys que pateix Alzheimer. Aquest fa amistat amb altres persones grans com en Miguel, que intentarà ajudar-lo perquè no el traslladin a la planta d’impedits.

En opinió del crític Borja Crespo , Arrugues «s’allunya del drama lacrimogen i la sensibleria facilona en benefici de l’emoció pura, el somriure còmplice i les imatges poètiques». En ella, el dibuix està al servei de la història i no a l’inrevés.

L’any 2009 la productora corunyesa Perro Verde Films va adquirir els drets per a l’adaptació cinematogràfica de “Arrugues” en una pel·lícula d’animació que va veure la llum el 2011 sota la direcció de Ignacio Ferreras . Paco Roca va col·laborar en la redacció del guió i va realitzar el disseny dels personatges. La pel·lícula va ser preseleccionada per a la 83 edició dels premis Oscar en la categoria de millor pel·lícula d’animació, igual que va ser nominada als Premis Goya en les categories millor guió adaptat i millor pel·lícula d’animació.