Club Lovecraft, de Antonio Lazaro


Es tracta de la història de Leonardo Pacheco, director d’un club dedicat a l’estudi de l’obra de l’escriptor nord-americà Howard Philips Lovecraft (1890-1937). Ells estan a la recerca del Necronomicon, el màgic i misteriós llibre que HPL esmenta en diverses de les seves obres; però després el llibre també estan certes forces malignes (el emissari terrenal és un esquizofrènic assassí en sèrie) que volen usar-lo per destruir a la humanitat. Les forces del mal i del bé s’enfronten a les cavernes sobre les quals està edificada Toledo.

Es tracta, doncs, d’una novel·la que intenta atrapar el lector amb una trama que li resulti interessant i familiar, tot i que per a això l’autor hagi hagut de renunciar a l’originalitat. Fins el títol del llibre remet a El club Dumas (1993), la novel·la de Pérez-Reverte amb la qual El club Lovecraft té massa coincidències. No obstant això l’antecedent literari, Lázaro s’acosta més a la cultura audiovisual i massiva d’avui, i construeix els seus personatges a partir de models provinents del cinema, el còmic i el rock: els amics del protagonista són descrits com “un Indiana Jones mesetari” , un “Corto Maltés a la española” o un “Joey Ramone”.

L’opció per l’audiovisual és portada a l’extrem per l’autor, que en lloc d’emprar recursos literaris simplement apel·la (i no sempre amb encert) a la terminologia pròpia d’aquells mitjans: “en un travelling descendent de la seva mirada”. Pitjor encara, arriba a remetre’ns directament a la pel·lícula els recursos vol copiar: “tot al ralentí, a càmera lenta, com a Matrix o en una vella pel·lícula de Sam Peckinpah”. I es tracta d’efectes que, amb una mica de creativitat, es poden aconseguir amb mitjans literaris, com es comprova en les obres de Manuel Puig (1930-1990), pioner i referència inevitable en aquest tipus de mixtures.

Cuenta la leyenda que el poeta árabe Abdul Alrazed compuso en el siglo VIII un libro prohibido, el Necronomicón. El
periodista Bruno Dampierre emprenderá la búsqueda del famoso texto a través de los laberintos de Toledo, donde según H.P. Lovecraft, el maestro de la literatura fantástica, existía una copia de la obra. Sin quererlo, desata las fuerzas del mal. Sólo el Necronomicón tiene la clave para salvar el mundo.